Een platte buik door de fitness bal

Een platte buik door de fitness bal

Iedereen heeft ze wel eens zien liggen op de sportschool, van die grote skippyballen. Het zijn geen echte skippyballen, want die ballen op de sportschool hebben meestal geen handvat. Deze ballen worden daarom ook eigenlijk geen skippyballen genoemd, maar fitness ballen. Maar wat kun je er eigenlijk mee?

Fitness ballen kunnen je een leuke variatie bieden in je trainingsschema. De fitness bal is ideaal om je buikspieren mee te trainen. Er zijn dus ook heel veel oefeningen die je ermee kan doen. We zullen een paar leuke en effectieve oefeningen met je doornemen.

1) Gebruik de fitness bal als bureaustoel.

Fitness ball als bureaustoel
Het klinkt misschien gek, maar wanneer je de fitness ball gewoon gebruikt als bureaustoel is hij al erg effectief. Hoe kan dat nou? De fitness bal is eigenlijk heel instabiel en wanneer jij zelf niet continu corrigeert zul je er vanaf rollen. Het corrigeren en dus eigenlijk het stabiliseren van je zithouding doe je met je buikspieren. Onbewust ben je dus de hele tijd bezig om je buikspieren te trainen.

Let op: Je moet er wel voor zorgen dat wanneer je op de fitness bal zit je benen in een zithouding een hoek van 90 graden maken. Als je te hoog zit of te laag dan is de bal te hard of te zacht.

2) Opdrukken vanaf de fitness bal

Een andere manier om je buikspieren met de fitness bal te trainen is om de bal te gebruiken bij het opdrukken. Je neemt een normale opdruk houding aan, alleen nu plaats je je voeten op de bal in plaats van op de grond. Probeer ze zo op de bal te leggen dat je alleen met je wreef van je voet op de bal ligt. Begin dan met opdrukken. Nu train je niet alleen je borstspieren met opdrukken, maar ook je buikspieren die je weer in evenwicht houden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FKWKXKqrEV8[/youtube]

 

3) Overpakken van de fitness bal

Deze oefening is heel eenvoudig. Ga op je rug liggen en klem de fitness bal tussen je voeten en leg je armen langs je lichaam met je handen plat op de grond. Nu breng je de fitness ball omhoog totdat je benen recht omhoog staan. Dan pak je de bal eigenlijk over met je handen en ga je met je armen naar achteren, denk erom dat de bal de grond niet mag raken. je benen gaan tegelijkertijd ook naar beneden en blijven ongeveer 30 tot 50 cm boven de grond. Daarna ga je weer terug en pak je de bal weer over met je voeten en laat je zowel armen als benen weer zakken tot 50 cm boven de grond. Deze beweging kun je dan meerdere keren herhalen. Je kan bijvoorbeeld een serie doen van 3 x 10 of wanneer je jezelf nog meer wilt uitdagen, kun je een serie doen van 3 x 20.

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=bj6Ztf2c6c8[/youtube]

Next Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *